مجله آنلاین سرمایه‌گذاری و اقتصاد28 آبان 1404

عزم جدی ایران برای فعال سازی جاده ابریشم ریلی شاخه جنوبی «یک کمربند و یک راه»

به گزارش اقتصادینو به نقل از ايمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا وبه نقل از راه‌آهن، جبارعلی ذاکری در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه هفتمین فوروم تجاری حمل و نقل و لجستیک (راه ابریشم جدید) در آلماتی قزاقستان، با اشاره به رشد فزاینده مبادلات تجاری میان آسیا و اروپا طی دو دهه اخیر، حمل و نقل ریلی را گزینه‌ای مطمئن، اقتصادی و رو به رشد در قیاس با حمل‌ونقل دریایی توصیف کرد با اشاره به اینکه احیای جاده ابریشم باستانی در قرن بیست‌ویکم مرهون توسعه خطوط ریلی و ابتکار (یک کمربند – یک جاده) چین است، اظهار کرد: این ابتکار به‌عنوان پلی ارتباطی میان شرق و غرب نقش‌آفرینی می‌کند و کریدورهای ریلی، جایگاه ویژه‌ای در تحقق آن دارند.

وی با تشریح مختصات مسیرهای ریلی مواصلاتی چین به اروپا، کریدور شمالی (از مسیر قزاقستان، روسیه و بلاروس)، کریدور میانی (از مسیر قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و گرجستان) و کریدور جنوبی (از مسیر قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه) را سه محور اصلی این شبکه دانست افزود: از زمان آغاز به کار پروژه ابتکار کمربند و جاده تاکنون، بیش از ۱۰۲ هزار قطار کانتینری میان چین و اروپا مبادله شده که فقط در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۹ هزار رام قطار در این مسیرها تردد کرده‌اند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کریدور میانی نیز طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و حجم بار جابه‌جا شده از این مسیر در سال ۲۰۲۴ به ۵۶.۵ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) معادل ۴.۵ میلیون تن رسیده است.

ذاکری با تأکید بر ظرفیت‌های کریدور جنوبی عبوری از ایران، ادامه: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری چین و دیگر کشورهای مسیر، این کریدور را توسعه داده و سهم بیشتری از مبادلات ریلی آسیا – اروپا را به خود تخصیص دهد.

وی با اشاره بر ضرورت افزایش هم‌افزایی میان راه آهن های شریک در کریدورهای ریلی منطقه‌ای بیان کرد: رفع موانع موجود و بهره برداری حداکثری از ظرفیت حمل و نقل ریلی در راستای توسعه تجارت بین‌المللی قابل تاکید است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *