مجله آنلاین سرمایه‌گذاری و اقتصاد23 آذر 1404

افزایش قیمت‌ها تعطیلات آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داد

به گزارش اقتصادینو به نقل از ايمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نیویورک پست، براساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات عمومی AP-NORC، بسیاری از آمریکایی‌ها امسال مجبور شده‌اند برای خرید هدایا به پس‌انداز خود متوسل شوند و به دنبال تخفیف‌ها بگردند.

حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که خرید هدیه برایشان دشوارتر از سال‌های گذشته شده و تقریباً همین تعداد نیز گفته‌اند خریدهای غیرضروری را کاهش داده و خریدهای بزرگ خود را به تعویق انداخته‌اند.

نتایج نظرسنجی هم‌زمان با ادامه فشار تورم در سراسر کشور منتشر شده است. ۸۹ درصد از افراد شرکت‌کننده افزایش قیمت مواد غذایی و نزدیک به ۷۰ درصد افزایش هزینه برق را گزارش کرده‌اند. بیش از ۶۰ درصد نیز گفته‌اند قیمت هدایا در تعطیلات امسال افزایش یافته است.

در مجموع، ۶۸ درصد بزرگسالان آمریکایی وضعیت اقتصادی را «ضعیف» ارزیابی کرده‌اند، رقمی که نسبت به دسامبر ۲۰۲۴ تغییری نکرده است. به گفته کارشناسان، این واقعیت باعث شده تا مصرف‌کنندگان استراتژیک‌تر عمل کنند؛ نیمی از آمریکایی‌ها به دنبال پایین‌ترین قیمت‌ها باشند و حدود ۴۰ درصد برای پوشش هزینه‌ها از پس‌انداز خود استفاده کنند.

از نظر سیاسی، نتایج نظرسنجی چالشی برای دولت ترامپ پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ایجاد می‌کند، اگرچه این دولت اقداماتی مانند افزایش تولید انرژی و کاهش قیمت داروها را برای بهبود قدرت خرید مصرف‌کنندگان اجرا کرده است، اما احساس فشار اقتصادی در میان مردم تغییری نکرده است.

همچنین، داده‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها انتظار ندارند وضعیت اقتصادی در کوتاه‌مدت بهبود پیدا کند؛ حدود ۴۰ درصد انتظار بدتر شدن اوضاع اقتصادی و تقریباً ۳۰ درصد پیش‌بینی ثبات شرایط را دارند و تنها ۲۰ درصد معتقدند اقتصاد بهتر خواهد شد که این گروه عمدتاً از جمهوری‌خواهان هستند.

با توجه به این شرایط، کارشناسان هشدار می‌دهند که فشار تورم و کاهش توان خرید مردم همچنان می‌تواند بر رفتار مصرف‌کنندگان و بازارهای داخلی تأثیرگذار باشد و دولت را به اتخاذ سیاست‌های بیشتر برای حمایت از خانواده‌ها و افزایش اعتماد اقتصادی ملزم کند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *