چک الکترونیکی چیست؟ چگونه چک الکترونیکی بگیریم؟

چک الکترونیکی چیست؟ چگونه چک الکترونیکی بگیریم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش یافتن کاربرد اینترنت، سامانه‌های بسیاری برای تسهیل و تسریع کارهای اداری پدید آمده‌اند. یکی از خدماتی که توسط بانک‌ها به مشتریان عرضه می‌گردد، چک الکترونیکی است‌. در ادامه توضیح خواهیم داد که چک الکترونیکی چیست و چه کاربردی دارد.

چک الکترونیکی چیست؟

قوانین، مزایا و کاربرد چک الکترونیکی هیچ تفاوتی با چک عادی ندارد، تنها تفاوت محسوس، سهولت دریافت و استفاده آن است. به بیانی دیگر، چک الکترونیکی میان‌بری برای استفاده از کارایی چک است، اما مانند چک کاغذی فرد را درگیر کاغدبازی نمی‌کند. چک‌های الکترونیکی نیز با اخذ امضای الکترونیکی شخص، صاحب اعتبار می‌شوند.

کاربرد و مزایای چک الکترونیکی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد کاربرد اصلی چک الکترونیکی، نسبت به چک کاغذی متفاوت نیست اما مزایای به‌خصوصش، جدا از صرفه‌جویی بسیاری که برای وقت رقم می‌زند، سبب می‌شوند که برای برخی از افراد، انتخاب بسیار بهتری باشد. از مهم‌ترین مزایای چک الکترونیکی نسبت به چک کاغذی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ثبت هوشمند اطلاعات که به کاهش کلاهبرداری با استفاده از ایجاد تغییر در اطلاعات کاغذی، کمک چشم‌گیری می‌کند.
  • صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چک الکترونیکی است و از تخریب بیشتر محیط زیست برای ساخت کاغذ، جلوگیری می‌کند.
  • رفع مشکل اتمام برگه‌های دسته‌چک، یکی دیگر از مزایای چک الکترونیکی به شمار می‌رود.
  • کاهش خطا و اشتباهات نوشتاری در هنگام صدور چک، از دیگر‌ مزایای چک الکترونیکی نسبت به چک کاغذی است.
  • افزایش سرعت فرآیندها، یکی دیگر از مزیت‌های چک الکترونیکی است.
  • امکان مدیریت حساب در دستگاه‌های هوشمند، از مهم‌ترین ویژگی‌های چک الکترونیکی به شمار می‌رود و مزیت‌های بسیاری را برای فرد رقم می‌زند.
  • اطلاع سریع از وضعیت حساب، واریز و وصول، از بهترین ویژگی‌های چک الکترونیکی محسوب می‌شود.
  • کاهش دردسرهایی مانند چک بازگشتی، سبب صرفه‌جویی بسیاری در وقت افراد می‌شود.
  • کاهش چک‌های بی‌محل و دیگر کلاهبرداری‌های بانکی، از مزایای چک الکترونیکی است‌.
  • امکان به انجام رساندن پرداخت‌های متداول و ماهیانه، مانند پرداخت قبض‌ها، قسط و اجاره خانه، یکی از دلایلی است که به محبوبیت چک الکترونیکی می‌افزاید.

چک الکترونیکی مناسب چه افرادی است؟

شرح دادیم که مزایای چک الکترونیکی چیست. بی‌شک این مزایا می‌توانند برای همه مفید باشند اما برخی از افراد به طور ویژه‌ای گروه هدف چک الکترونیکی به حساب می‌آیند و چک الکترونیکی، به شکل قابل توجه به تسهیل و تسریع کارهای آن‌ها کمک می‌کند.

افرادی که پرداخت‌های مکرر و ماهیانه دارند

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، افزایش سرعت پرداخت‌های متداول، از ویژگی‌های قابل توجه چک الکترونیکی است. به عنوان مثال افرادی که باید قسط ماهیانه، در هر زمینه‌ای از جمله کرایه خانه، شهریه، قسط کالاهای خریداری شده بپردازند، چک الکترونیکی به تسهیل کارهای آن‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر کمک به تسریع پرداخت اقساط، چک الکترونیکی می‌تواند برای پرداخت شهریه دانشگاه و کلاس‌های متفرقه، قبوض و موارد فرعی دیگری، مفید واقع شود. از این رو، افرادی که تراکنش‌های بانکی گسترده‌ای دارند، با استفاده از چک الکترونیکی می‌توانند در وقت صرفه‌جویی کنند. 

افرادی که نگران امنیت پرداخت هستند

اشاره کردیم که چک الکترونیکی از جوانب بسیاری به امنیت پرداخت می‌افزاید و از وقوع کلاهبرداری پیشگیری می‌کند. افرادی که نگران امنیت پرداخت هستند و از صدور چک هراس دارند، می‌توانند با خیالی آسوده، از چک الکترونیکی استفاده کنند.

افراد پرمشغله و کسانی که به هر دلیلی امکان حضور در بانک را ندارند

حضور در بانک برای به انجام رساندن فعالیت‌های اداری چک، مانند نقد آن، از مشکلاتی است که ذهن برخی را درگیر می‌کند.‌ این افراد با استفاده از چک الکترونیکی، دیگر نیاز ندارند برای طی فرآیندهای مربوط به چک، حضورا به بانک مراجعه کنند. 


چگونه چک الکترونیکی بگیریم؟

دریافت چک الکترونیکی، از طریق سامانه چکاد صورت می‌گیرد و علاوه بر ثبت درخواست صدور چک الکترونیکی که در سامانه چکاد انجام می‌گردد، بقیه فعالیت‌های مربوطه مانند نقد کردن مبلغ مورد نظر، استعلام و اطلاع‌رسانی تراکنش‌ها و اطلاع از زمان انتقال چک، در این سامانه صورت می‌گیرند. در واقع اگر می‌خواهید بدانید نحوه دریافت چک الکترونیکی چیست، باید با طرز کار سامانه چکاد آشنا شوید.

چک الکترونیکی چیست: سامانه چکاد

سامانه چکاد پلتفرمی تایید شده توسط بانک مرکزی است و تمامی فعالیت‌های الکترونیکی مربوط به چک الکترونیکی، در آن صورت می‌گیرند. البته درخواست صدور چک از سامانه چکاد نیازمند رعایت شرایط به‌خصوصی است و عدم رعایت آن‌ها باعث رد درخواست می‌شود.


در آخر

چک الکترونیکی، نسخه دیجیتال چک‌های کاغذی است و به تسهیل کارهای بانکی کمک چشمگیری می‌کند. برای ثبت درخواست برای چک الکترونیکی، باید به سامانه چکاد مراجعه کنید‌.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *