هزینه شارژ خودرو برقی در ایران چقدر است؟

هزینه شارژ خودرهای برقی در ایران

آیا هزینه شارژ خودروهای برقی در ایران مقرون‌به‌صرفه است؟ این سوالی است که بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای برقی با آن روبه‌رو هستند. با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت خودروهای برقی در ایران، هزینه‌های شارژ به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران مطرح می‌شود. در این مطلب، قصد داریم به بررسی هزینه‌ شارژ خودرو برقی در ایران بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا شارژ خودروهای برقی در مقایسه با سوخت بنزین، اقتصادی‌تر است یا خیر! با اقتصادینو همراه باشید.

تعرفه شارژ خودروهای برقی در ایران

با اعلام نرخ مشخص برای شارژ خودروهای برقی در ایران، گامی مهم در جهت توسعه این فناوری برداشته شده است. این موضوع که چگونه خودرو برقی شارژ می شود، موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. وزارت نیرو اعلام کرده است که هزینه شارژ هر کیلووات ساعت برق خودروهای برقی، مشابه تعرفه برق تجاری محاسبه می‌شود و در حال حاضر 547 تومان است. به طوری‌که با هزینه یک باک بنزین یک خودروی بنزینی معمولی، می‌توان چندین بار یک خودروی برقی را شارژ کرد!

مقایسه هزینه شارژ خودرو برقی با خودرو بنزینی

برای درک بهتر تفاوت هزینه‌های سوخت و هزینه شارژ خودرو برقی، می‌توان به مقایسه بین کی‌ام‌سی J7 بنزینی و برقی پرداخت. با هزینه شارژ کامل یک کی‌ام‌سی J7 برقی (حدود 27 هزار تومان)، می‌توان مسافتی حدود 402 کیلومتر را پیمود. در حالی که با همین هزینه، یک کی‌ام‌سی J7 بنزینی تنها می‌تواند حدود 131 کیلومتر را با بنزین آزاد طی کند. این نشان می‌دهد که خودروهای برقی از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.

بیشتر بخوانید: چرا باید خودرو را بیمه شخص ثالث کنیم؟

اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. خودروهای برقی پرطرفداری مانند اسکای ول ET5 با باتری 72 کیلووات ساعت، با هزینه حدود 39 هزار تومان شارژ کامل می‌شوند و می‌توانند مسافتی بیش از 500 کیلومتر را طی کنند.

همچنین با هزینه یک باک بنزین کامل برای یک خودروی بنزینی معمولی با مخزن 60 لیتری (حدود 180 هزار تومان)، می‌توان بیش از شش بار یک خودروی برقی مانند جک E50A با ظرفیت باتری 50.1 کیلووات ساعت را شارژ کرد!

جمع بندی

پس از بررسی عوامل مختلفی همچون هزینه شارژ خودرو برقی، مقایسه با هزینه خودروهای بنزینی و وضعیت ایستگاه‌های شارژ می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای برقی در ایران پتانسیل بالایی برای جایگزینی خودروهای بنزینی دارند. در حال حاضر قیمت شارژ خودروهای برقی در سال 1403 از سوی شرکت توانیر به ازای هر کیلووات ساعت، 547 تومان اعلام شده است. اگرچه هزینه اولیه خرید خودروهای برقی بیشتر است، اما در بلندمدت، داشتن این خودروها به دلیل کاهش هزینه‌های سوخت و نگهداری، می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *