در یکی از جدیدترین تغییرات در قوانین واردات خودرو، آییننامهای تصویب شده که به اشخاص حقیقی این امکان را میدهد تا با کد ملی خود خودرو وارد کنند، به شرطی که منشاء ارز آنها از صادرات یا سرمایهگذاری خارجی باشد. این امر باعث شده تا بسیاری از مردم با این چالش روبرو شوند که این قوانین در واقع به نفع عموم نیست و تنها به گروه کوچکی از صادرکنندگان مزیت میدهد. با اقتصادینو همراه باشید.
واردات خودرو با کارت ملی، فرصتی استثنایی برای مصرفکنندگان ایرانی است که به دنبال تنوع و کیفیت در بازار خودرو هستند. این طرح که با هدف ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا به وجود آمده، شامل چندین ضابطه و مقررات است که در ادامه به طور خلاصه به آنها میپردازیم.
شرایط واردات خودرو با کد ملی
در چند سال اخیر، بازار خودرو ایران شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. با اعلام آییننامههای جدید، حالا همه افراد برای مصارف شخصی خود میتوانند با استفاده از کارت ملی اقدام به واردات خودرو کنند. این قوانین نوین با هدف تسهیل دسترسی عموم به خودروهای وارداتی و ایجاد تنوع بیشتر در بازار اجرا شده است.
1. ثبت آماری قبل از ورود خودرو: واردکنندگان باید پیش از ورود خودرو به کشور، اقدام به ثبت سفارش یا ثبت آماری کنند. در غیر این صورت، خودرو اجازه ورود به گمرک را نخواهد داشت و مرجوع میشود.
2. سن خودرو بین ۳ تا ۵ سال باشد: خودروهای کارکردهای که وارد کشور میشوند، باید حداقل ۳ سال و حداکثر ۵ سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد.
3. ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی: خودروهایی که حجم موتور آنها بیش از ۲۵۰۰ سیسی است، اجازه ورود به کشور را ندارند. این قانون شامل تمامی خودروهای سواری از جمله سدان، شاسیبلند و وانت میشود.
4. ممنوعیت واردات خودروهای فرمان راست: خودروهای فرمان راست به دلیل ناسازگاری با جادههای ایران و چالشهای ایمنی، اجازه ورود به کشور را ندارند.
5. واردات صرفاً به قصد مصرف شخصی: افراد حقیقی تنها به منظور استفاده شخصی میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند و مشروط به این است که خودروی وارداتی تا ۵ سال قابل واگذاری نباشد.
6. دسترسی آسان به قطعات و خدمات پس از فروش: در طرح واردات خودرو با کارت ملی، ثبت سفارش یا ثبت آماری خودروهای وارداتی مشروط به دریافت تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت مربوطه است.
7. رعایت استانداردهای روز اروپا و گواهی انطباق: خودروی وارداتی باید استانداردهای ایمنی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران را رعایت کند و یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
• وجود مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای تایید نوع.
• دارای تایید نوع کلی خودرو (Whole Vehicle Type Approval).
• دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق با استانداردهای ایمارک (COC).
• دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (GSO).
8- خودرو از برند های معتبر کشور های اتحادیه اروپا ، ژاپن و کره جنوبی باشد.
چه افراد و اشخاصی می توانند خودرو وارد کنند:
اشخاص و شرکت های زیر بر اساس آیین نامه و ضوابط افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، می توانند اقدام به واردات خودرو نمایند.
- اشخاص حقیقی
- شرکت های وارد کننده
- شرکت های حمل و نقل
فرض کنید شما قصد دارید یک خودروی دست دوم ساخت سال ۲۰۱۹ از یک برند معتبر ژاپنی را وارد کنید. این خودرو باید قبل از ورود به کشور، تمام مراحل ثبت آماری و تأییدیههای لازم را گذرانده باشد. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آن به راحتی در دسترس هستند. با رعایت تمامی این شرایط، میتوانید از مزایای واردات خودرو با کارت ملی بهرهمند شوید.
با رعایت این قوانین و مقررات، مصرفکنندگان ایرانی میتوانند از خودروهای باکیفیتتر و مطابق با استانداردهای جهانی بهرهمند شوند و بازار خودرو نیز به سوی تنوع و پویایی بیشتر حرکت کند.
چه خودرو هایی را می توان با کارت ملی وارد کرد؟
طبق آیین نامه اجرایی ماده 11 قانون ساماندهی صنعت خودرو ، انواع خودرو سواری (از جمله ون) ، وانت، مینی بوس، اتوبوس،کامیون، کامیونت و کشنده تریلر امکان ورود به کشور را دارند.
استاندارد های آلایندگی بر اساس استاندارد های سازمان محیط زیست
نوع وسیله نقلیه | استاندارد آلایندگی مورد تایید |
خودروهای سبک سواری (بنزینی،دوگانه سوز، هیبریدی..) | یورو 5 و بالاتر |
خودرو های دیزلی | یورو 5 به همراه فیلتر جاذب ذرات یورو 6 و بالاتر |
بیشتر بخونید: نکات مهم درباره کمپانی فورد پرو که باید بدانید!
واردات خودرو از محل صادارت
تصور کنید فردی که صادرات ندارد و نمیتواند از این قوانین بهرهبرداری کند. این فرد نمیتواند خودرو وارد کند، در حالی که افراد دارای صادرات و سرمایهگذاری خارجی به راحتی از این تسهیلات استفاده میکنند. این امر باعث ایجاد نابرابری در دسترسی به بازار خودرو و برخورداری از مزایای این طرح میشود.
این آییننامه به نحوی طراحی شده که عمدتاً به نفع صادرکنندگان و سرمایهگذاران خارجی است و اکثریت مردم که فاقد این ویژگیها هستند، از دسترسی به واردات خودرو محروم میمانند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان و ناظران این خط تبلیغاتی با عنوان «واردات خودرو برای مردم آزاد شد» را نادرست و فریبنده میدانند.
بیشتر بخوانید: هزینه شارژ خودرو های برقی در ایران چقدر است؟
فروش کارت ملی برای واردات خودرو
در فضای مجازی، پدیدهای نگرانکننده در حال گسترش است که مستلزم هوشیاری بالای کاربران است. برخی افراد سودجو با هدف دور زدن قوانین و مقررات، اقدام به خرید و فروش کد ملی برای واردات خودرو با کارت ملی میکنند. این افراد با پیشنهاد مبالغ هنگفت (بین ۱۵ تا ۶۰۰ میلیون تومان)، تلاش دارند کد ملی دیگران را به دست آورند و حتی به صورت ریالی و دلاری (تتر) اقدام به این معاملات میکنند.
تصور کنید فردی به شما پیشنهاد دهد که کد ملی خود را برای واردات خودرویی واگذار کنید و در مقابل، ۵۰۰ میلیون تومان دریافت کنید. این پیشنهاد در نگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسد، اما تبعات قانونی و مالی سنگینی دارد. واگذاری کد ملی برای واردات خودروهای کارکرده تخلف محسوب میشود و جریمههای مالیاتی سنگینی را به دنبال خواهد داشت. مشکلات حقوقی نیز از جمله دیگر عواقب این عمل هستند.
برای جلوگیری از اینگونه سوءاستفادهها، آگاهی و هوشیاری جامعه بسیار ضروری است. اطلاعرسانی و افزایش نظارت بر فضای مجازی میتواند به کاهش این نوع تخلفات کمک کند. همکاری همگانی در رعایت قوانین و مقررات، نه تنها به شفافیت بازار خودرو کمک میکند، بلکه از حقوق شهروندان نیز محافظت میکند.
این پدیده نگرانکننده، نیازمند توجه و اقدام جدی است. با افزایش آگاهیبخشی و برخورد قاطع با سودجویان، میتوانیم جلوی این نوع کلاهبرداریها را بگیریم و بازاری شفاف و قانونمند ایجاد کنیم.