گنج پنهان فورد که همه از آن غافلند

گنج پنهان فورد که همه از آن غافلند

“فورد؛ غول خودروسازی که یک راز بزرگ دارد!” سرمایه‌گذاران دلایل زیادی برای علاقه‌مندی به فورد پیدا می‌کنند؛ از سود سهام جذابش گرفته تا سلطه‌اش در بازار شاسی‌بلندها. اما یک بخش پنهان در این غول خودروسازی وجود دارد که کمتر کسی از آن باخبر است: فورد پرو.

در حالی که همه درگیر بحث درباره ضررهای هنگفت فورد در بازار خودروهای برقی (مثل چیزی که در ایران هم شاهدش هستیم) و رقابت تنگاتنگش در بازار چین هستند، بخش فورد پرو به آرامی در حال رشد و توسعه است. این بخش که به نوعی بازوی تجاری فورد محسوب می‌شود، پتانسیل‌های بسیار زیادی برای این شرکت دارد؛ پتانسیلی که می‌تواند حتی از فروش خودروهای سواری هم برای فورد سودآورتر باشد.

گنج پنهان فورد که همه از آن غافلند

کسب‌وکاری پررونق

به گفته جیم فارلی، رئیس و مدیرعامل فورد،: “فورد پلاس در مسیر درستی قرار دارد، کیفیت پایه محصولات ما در حال بهبود است و فورد پرو پتانسیل رشد بسیار بالایی را در تمام کسب‌وکارهای ما نشان می‌دهد.” فورد پلاس، استراتژی جدید سه شاخه‌ای این خودروساز است. فارلی در مورد یک چیز کاملاً حق دارد: فورد پرو که خودروهای تجاری فورد را تولید می‌کند، در حال حاضر رشد چشمگیری را تجربه می‌کند. بیایید نگاهی سریع به نتایج نیمه اول سال 1403 بیندازیم.

در این مدت، فورد پرو 5.6 میلیارد دلار سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک وامور مالی (EBIT) کسب کرد که بسیار بیشتر از 2 میلیارد دلار EBIT کسب‌وکار سنتی فورد، یعنی فورد بلو، بود. و فورد پرو در مقایسه با مدل e، بخش خودروهای برقی فورد که 2.5 میلیارد دلار زیان داشته، در یک سطح کاملا متفاوت قرار دارد.

علاوه بر این، فورد پرو سریع‌تر از کسب‌وکار سنتی فورد در حال رشد است و قدرت قیمت‌گذاری بالایی را نشان می‌دهد. در نیمه اول سال 1403، فورد پرو با افزایش تنها 12 درصدی در فروش عمده، درآمد خود را 21 درصد افزایش داد. این موضوع فورد پرو را بسیار متفاوت از فورد بلو می‌کند که مسئولیت خودروهای بنزینی سنتی شرکت را بر عهده دارد و در واقع با کاهش 4 درصدی در فروش عمده، 3 درصد کاهش درآمد را تجربه کرد.

حاشیه سود EBIT فورد پرو در نیمه اول سال به طور شگفت‌انگیزی 15.9 درصد بود که نسبت به سال قبل 290 واحد پایه بهبود یافت و بسیار بیشتر از کسب‌وکار سنتی فورد بود که حاشیه سود EBIT آن تنها 4.3 درصد بود.

تمرکز بر فورد پرو: موتور محرک رشد فورد

فورد صراحتاً اعلام کرده که تقاضا برای پیکاپ‌های سوپر دیوتی و ون‌های تجاری ترانزیت آنقدر بالاست که به هر تعداد که تولید کند، به فروش می‌رسد. به همین دلیل، مدیریت شرکت تصمیم گرفته تا ظرفیت تولید کارخانه انتاریو کانادا را برای ساخت پیکاپ‌های سوپر دیوتی، صد هزار دستگاه افزایش دهد.

اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود، بخش خدمات اشتراکی فورد پرو است که حاشیه سود بالایی دارد. اشتراک‌های نرم‌افزاری فورد پرو در سه ماهه دوم سال 35 درصد رشد داشته و سفارش‌های تعمیر سیار این شرکت بیش از دو برابر شده است.

فورد پرو: گنجینه‌ای پنهان در قلب خودروسازی

فورد صراحتاً اعلام کرده که تقاضا برای پیکاپ‌های سوپر دیوتی و ون‌های تجاری ترانزیت به قدری بالاست که به هر تعداد که تولید کنند، به فروش می‌رسد. به همین دلیل، مدیران فورد تصمیم گرفتند ظرفیت تولید کارخانه آنتاریوی کانادا را برای تولید بیشتر پیکاپ‌های سوپر دیوتی، صد هزار دستگاه افزایش دهند.

اما یک جنبه‌ی کمتر دیده شده از فورد پرو، سرویس اشتراکی آن است که سودآوری بسیار بالایی دارد. اشتراک نرم‌افزارهای فورد پرو در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) حدود ۳۵ درصد رشد داشته و تعداد درخواست‌های تعمیر سیار که توسط شرکت انجام شده، بیش از دو برابر شده است.

فورد پرو در حال اوج‌گیری است، در حالی که بخش سنتی این خودروساز سرعتش کم شده و این روند در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت. در واقع، مدیران فورد هدف سود عملیاتی سالانه بخش پرو را از 8 تا 9 میلیارد دلار به 9 تا 10 میلیارد دلار افزایش دادند. این رشد چشمگیر به لطف رشد ارگانیک، قدرت قیمت‌گذاری و ترکیب محصولی مطلوب حاصل شده است. در مقابل، آن‌ها پیش‌بینی سود عملیاتی بخش آبی فورد (بخش خودروهای سواری) را یک میلیارد دلار کاهش دادند و اکنون انتظار دارند این بخش بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار سود کسب کند. افزایش هزینه‌های گارانتی اصلی‌ترین دلیل این کاهش است.

نتیجه گیری!

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران فورد را به دلیل سود سهام جذاب یا سودآوری بالای شاسی‌بلندها و پیکاپ‌هایش انتخاب می‌کنند، نادیده گرفتن بخش فورد پرو اشتباهی بزرگ خواهد بود. این بخش به سرعت در حال تبدیل شدن به مجموعه ای سود آور برای فورد است و حتی ممکن است حاشیه سود آن با گسترش خدمات اشتراکی ، تعمیرات و افزایش درآمد با حاشیه سود بالاتر، بیشتر هم شود.

منبع: fool.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *