فاقد رتبه اعتباری یعنی چه؟ چرا رتبه اعتباری من صفر است؟

چرا فاقد رتبه اعتباری هستم؟

در حال حاضر تمامی بانک ها برای برای اعطا وام به مشتریان خود از رتبه اعتباری یا نمره اعتباری استفاده می کنند. رتبه اعتباری ملاکی است برای اینکه وضعیت مالی و بانکی شخص درخواست دهنده در سیستم بانکی کشور مشخص شود. نتیجه درخواست اعتبارسنجی یا نمره اعتباری خواهد بود و یا با پیغام «فاقد رتبه اعتباری» روبرو می شوید. برای اینکه بدانید چرا این پیغام برای شما نمایش داده می شود با اقتصادینو همراه باشید.

اعتبارسنجی و رتبه اعتباری چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است به سنجش اعتبار یک شخص اعتبارسنجی می گویند. رتبه اعتباری نیز به بیان ساده میزان میزان خوش حساب بودن یا بد حساب بودن یک فرد در سیستم و شبکه بانکی کشور را نشان می دهد. بانک ها بر اساس این معیار ریسک اعتباری مشتری را تشخیص می دهند که چند درصد احتمال اینکه این مشتری توانایی بازپرداخت اقساط وام را نداشته باشد، وجود دارد.

از سال 1401 تقریبا تمامی بانک ها، اعتبارسنجی را ملاک اصلی تصمیم گیری اعطا وام به مشتریان خود کرده اند. بنابراین اگر قصد دریافت وام را دارید سعی کنید همیشه درصدد رشد و بهتر شدن رتبه اعتبارسنجی خود کنید.

نمونه گزارش اعتباری

چرا فاقد رتبه اعتباری هستیم؟

اگر دارای رتبه اعتباری باشید که پس از استعلام اعتبارسنجی، نتیجه آن به شما نمایش داده خواهد شد. اما اگر رتبه اعتباری شما صفر باشد، با پیغام فاقد رتبه اعتباری مواجه می شوید!

این پیغام در مرحله اول نباید شما را نگران کند ولی باید، شرایط را برای افزایش و بهبود رتبه اعتباری خود فراهم کنید.

آیا شما فردی مشکل دار در شبکه بانکی کشور هستید؟ جواب خیر است، اما دلایلی دارد که باید آنها را بررسی کنید.

در زیر چند مورد از دلایلی که ممکن است باعث صفر شدن رتبه اعتباری شده، ذکر شده است:

1- تا کنون هیچگونه وامی دریافت نکرده اید.

2- دسته چک ندارید.

3- هیچ سابقه دریافت وام و یا بازپرداخت اقساطی ندارید.

4- مدت زیادی از تسویه آخرین قسط وام شما گذشته و وضعیت ریسک اعتباری شما به روز نشده است.

چرا فاقد رتبه اعتباری هستم؟
چرا فاقد رتبه اعتباری هستم؟

آیا می توان به گزارش اعتبارسنجی اعتراض کرد؟

تمامی مشتریان سامانه های اعتبارسنجی حق دارند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در محتوای گزارش اعتباری خود، اعتراض را به شعبه بانک  و بعد از آن به سامانه اعتبارسنجی اعلام نمایند. در صورت اثبات این ادعا با پیگیری های بانک و سامانه اعتباری ، زمینه اصلاح رتبه اعتباری در سامانه فراهم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *