ارز اربعین 1403+ ثبت نام دینار دولتی

نحوه دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳ و مدارک ثبت نام دینار دولتی

هر ساله با نزدیک شدن به اربعین حسینی، زائران علاوه بر برنامه ریزی های معنوی، دغدغه تأمین ارز مورد نیاز سفر خود را نیز دارند. امسال هم بانک مرکزی، تسهیلاتی را برای زائرین در نظر گرفته است. در این نوشته قصد داریم به طور کامل در مورد ارز اربعین ۱۴۰۳ صحبت کنیم. با خواندن این مطلب، از تمامی نکات مربوط به دریافت ارز اربعین، مبلغ قابل دریافت، زمان و مکان مراجعه به بانک و غیره مطلع خواهید شد.

نحوه دریافت و خرید ارز اربعین از سامانه سماح

اولین قدم برای دریافت ارز اربعین، ثبت نام در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir است. تمامی زائران اربعین، باید در این سامانه نام نویسی کرده و کد پیگیری دریافت کنند.

پس از ثبت  نام در سامانه سماح ، می توانید با در دست داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین معتبر زائر، از تاریخ ۷ مرداد تا پایان روز 3 شهریور به شعب منتخب بانک های ملی، صادرات، تجارت، سپه و پست بانک مراجعه کرده و ارز اربعین 1403را دریافت کنید. همچنین امکان خرید آنلاین ارز اربعین از طریق سامانه اینترنتی این بانک ها وجود دارد.

برای اطلاع از لیست دقیق شعب منتخب دریافت ارز اربعین در هر استان و شهر، می توانید به سایت بانک های عامل یا به سایت سازمان حج و زیارت مراجعه نمایید. توصیه می شود قبل از مراجعه به بانک، از ساعات کار و شرایط حضور در شعبه مورد نظر اطلاع پیدا کنید.

تاریخ تحویل ارز اربعین در بانک

با به همراه داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه از تاریخ 7 مرداد تا پایان روز کاری 3 شهریور می توانید برای دریافت ارز خود به بانک ها عامل مراجعه نمایید.

قیمت ارز اربعین ۱۴۰۳ چقدر است؟

ارز اربعین ۱۴۰۳ همانند سال گذشته، دینار عراق است. با توجه به ثبات نسبی دینار در مقابل ریال ایران، این ارز همچنان برای زائران مناسب تلقی می شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، برای هر زائر بالای ۵ سال، مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق در نظر گرفته شده است.

میزان اختلاف قیمت دینار دولتی و دینار بازار آزاد

ارزش ۲۰۰ هزار دینار در بازار آزاد حدود 9 میلیون و 500 هزار تومان و با نرخ دولتی حدود 7 میلیون و 100 هزار تومان می باشد. بنابراین خرید ارز اربعین 1403 از بانک های عامل با نرخ دولتی، صرفه جویی قابل توجهی برای زائران به همراه خواهد داشت.

این مبلغ با توجه به نرخ فروش اسکناس در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (حواله) ایران (حواله مرکز مبادله ارز و طلا) و با صرفه اقتصادی نسبت به بازار آزاد، تعیین می شود.

قوانین خاصی در خصوص حمل ارز به کشور عراق وجود دارد. برای اطلاع از این قوانین، حتما به توصیه های سازمان حج و زیارت و یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عراق توجه نمایید.

مدارک لازم برای خرید ارز اربعین

برای ثبت نام ارز اربعین 1403 نیاز به ارائه مدارک زیر خواهید داشت:       

  • اصل کارت ملی و یا شناسنامه
  • اصل برگه تردد اربعین
  • سیم کارت به نام شخص ( برای افراد بالای 18 سال)
  • داشتن کارت بانکی

شرایط دریافت ارز اربعین ۱۴۰۳

در این بخش شرایط گرفتن ارز اربعین 1403 را مورد بررسی قرار داده ایم :  

  •   ثبت نام در سامانه سماح و دریافت کد رهگیری
  • سن بالای ۵ سال (متولدین 1398/06/03 به قبل)
  • افراد 5 تا 18 سال با شماره تلفن سایر اعضای خانواده می توانند اقدام به خرید ارز اربعین 1403 نمایند.

توجه داشته باشید که ارز اربعین با «ارز مسافرتی» متفاوت است. ارز مسافرتی برای تمامی سفرهای خارجی قابل دریافت است، در حالی که ارز اربعین صرفا برای سفر به کربلا در ایام اربعین اختصاص داده می شود.

بانک های ارائه دهنده ارز اربعین 1403

در ادامه این بخش لیست کامل بانک ها برای دریافت ارز اربعین 1403 قرار گرفته و به شرح زیر می باشد:  

  • بانک ملی ایران
  • بانک صادرات ایران
  • بانک تجارت
  • بانک سپه
  • بانک ملت
  • بانک پارسیان
  • بانک پست بانک

ارز اربعین در پیام رسان بله

ثبت نام و خرید ارز اربعین 1403 در اپلیکیشن بله فراهم شده است . قیمت ارز اربعین با نرخ دولتی محاسبه می شود . با نصب اپلیکیشن بله و مراجعه به کاشی “ارز اربعین” می توانید درخواست خود را ثبت نمایید.

نکات مهم خرید ارز از اپلیکیشن بله

۱. مالک کارت بانکی و مالک شمارۀ همراه ثبت نام شده در اپلیکیشن بله، باید یکسان باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید با اپلیکیشن بله ارز اربعین خریداری کنید.

۲. والدین می‌توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود ارز خریداری کنند.

خرید ارز اربعین در روبیکا ( بانک سپه)

بانک سپه با همکاری روبیکا اقدام به ثبت درخواست خرید ارز اربعین کرده است.زائران اربعین با نصب آخرین نسخه اپلیکیشن روبیکا می‌‏‏توانند از ۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ به‏‏‌صورت کاملا آنلاین، نسبت به خرید ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.

خرید ارز اربعین از بانک صادارت

زائران اربعین 1403 برای دریافت ارز اربعین می توانند از طریق اپلیکیشن «سیپنو» بانک صادارت نسبت به درخواست غیرحضوری خرید ارز اربعین اقدام نمایند.

مشاهده نرخ روز ارز اربعین در سامانه  ets 

همان طور که می دانید قیمت دینار در بازار آزاد با نوسانات همراه است و به طور دقیق نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. به گفته اعلام بانک مرکزی، نرخ ارز اربعین بر اساس نرخ فروش اسکناس در سامانه ETS در روز قبل از پرداخت تعیین می‌شود. برای مشاهده نرخ روز اربعین 1403 کافی است به این سامانه به نشانی sanarate.ir مراجعه کنید.

جمع بندی

ارز اربعین ۱۴۰۳ همانند سال گذشته، دینار عراق است.  زائران می‌توانند با ثبت ‌نام در سامانه سماح و مراجعه به شعب منتخب بانک ‌های عامل، از تاریخ ۷ مرداد تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳، نسبت به دریافت ارز اربعین خود به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق با نرخ دولتی اقدام نمایند.

روز به روز علاقه من به مباحث روز اقتصادی بیشتر میشه و عاشق روش های مختلف سرمایه گذاری دربازار ایران و ارزهای دیجیتال هستم. از نوشتن درباره موضوعاتی که علاقه مند هستم لذت میبرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *