تشخیص نام بانک از روی شماره شبا

تشخیص نام بانک از روی شماره شبا

تشخیص نام بانک از روی شماره شبا، به شما این امکان را می دهد که هم زمان با واریز وجه برای طرف مقابل از شماره شبای این فرد مطلع شوید. با دانستن فرمول تشخیص نام بانک از روی شماره شبا، به راحتی می توانید از بین چندین شماره شبا که از یک فرد دارید، بانک مقصد را انتخاب کنید. با اقتصادینو همراه باشید.

شماره شبا چیست؟

شماره شبا یک کد 24 رقمی است که مخفف شده عبارت «شناسه حساب بانکی ایرانیان» است و توسط بانک مرکزی ایجاد شده است و مورد استفاده شبکه بانکی و کاربران در معاملات بانکی داخلی و خارجی می شود.

شاید جالب باشد بدانید که شماره شبا بر پایه استاندارد ISO 13616 ایجاد شده است و در معاملات بین المللی نیز کاربرد دارد. هر حساب بانکی یک شماره شبا دارد. واریز به حساب از طریق شماره شبا و شماره حساب، امکان پذیر است.

واریز پول از طریق شماره شبا بسیار راحت است و نیازی به رمز پویا و یا CCV2 نمی باشد و تمامی اطلاعات در 24 رقم شماره شبا نهفته است! این سهولت و راحتی استفاده از مزایایی استفاده از شماره شبا است.

آشنایی با کاربردهای شماره شبا

اگر قصد انتقال مبلغی از یک حساب را به حساب دیگر از یک بانک داشته باشید، شماره حساب بهترین گزینه نقل و انتقال است. اما برای انتقال از یک بانک به یک بانک دیگر شماره شبا و شماره کارت، کار شما راه می اندازد بدون مراجعه به بانک تا مبالغ بالایی می توانید، انتقال دهید.

از دیگر کاربردهای شماره شبا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1. انتقال وجه بین‌المللی: شماره شبا به بانک‌ها کمک می‌کند تا حساب‌های بانکی را به راحتی شناسایی و انتقال وجوه را تسهیل کنند.

2. کاهش خطا: استفاده از شماره شبا باعث کاهش خطا در انتقال وجوه می‌شود، زیرا این شماره شامل اطلاعاتی مانند کشور، بانک و شماره حساب است.

3. تسهیل معاملات تجاری: برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها، شماره شبا امکان انجام معاملات بین‌المللی را با سهولت بیشتری فراهم می‌کند.

4. شناسایی دقیق حساب: هر شماره شبا به یک حساب خاص مربوط می‌شود، که این امر به شناسایی دقیق حساب‌ها کمک می‌کند.

5. پرداخت‌های خودکار: در برخی موارد، شماره شبا برای تنظیم پرداخت‌های خودکار و دوره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تشخیص نام بانک از روی شماره شبا

همانطور که گفته شد، شماره 24 رقمی شبا دارای ساختاری است که توسط بانک مرکزی برای شبکه بانکی و مالی تعریف شده است. این شماره با دو حرف انگلیسی IR شروع شده و به چندین بخش تقسیم می شود. هر کدام از اعداد داخل شماره شبا بیان کننده اطلاعاتی است که در ادامه ذکر خواهد شد.

برای دانستن نام بانک از روی شماره شبا، لازم است تا با جدول اطلاعات بانکی و شماره شبا و استاندارد آن آشنا شوید. جدول زیر این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد.

نام بانککد سه‌رقمی بانک
بانک ملی۰۱۷
بانک ملت۰۱۲
بانک سپه۰۱۵
بانک تجارت۰۱۸
بانک اقتصاد نوین۰۵۵
بانک سینا۰۵۹
بانک توسعه صادرات۰۲۰
بانک کشاورزی۰۱۶
بانک صادرات۰۱۹
بانک مسکن۰۱۴
بانک پارسیان۰۵۴
بانک آینده۰۶۲
بانک سامان056
بانک رسالت070
  • دو عدد ابتدایی که ارقام کنترلی شناسه شبا هستند، برای  کاهش خطا ضروری هستند.
  • سه رقم بعدی مربوط به کد ثبت‌شده در هر بانک است و نشان دهنده نام بانک صادر کننده شماره شبا است.
  • یک رقم بعدی مربوط به نوع حساب بانکی است.
  • عدد های بعدی، مربوط به شماره‌ حساب بانکی است اما به دلیل اینکه شماره‌حساب‌های بانکی به 18 قم نمی‌رسند، درصورتی‌که کمبودی وجود داشته باشد، از 0 برای پر کردن جای اعداد باقی‌مانده استفاده می‌شود.

به طور مثال شماره 056 در رقم سوم در شماره شبا نشان دهنده بانک بانک سامان می باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه از شماره شبا نام بانک را تشخیص دهیم؟

سخن آخر

در این مطلب با ساختار و استاندارد های شماره شبا آشنا شدیم. شناسه شبا یک عدد 24 رقمی است که در مبادلات داخلی و بین المللی استفاده می شود. با دانستن ساختار شماره شبا، تشخیص نام بانک از روی شماره شبا، به راحتی قابل شناسایی است.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *