گزارش اعتباری شامل چه اطلاعاتی می شود؟

گزارش اعتبارسنجی، در واقع یک سند رسمی و معتبر  است که تاریخچه‌ی اعتباری شما را در شبکه بانکی و مالی  به صورت عددی و گرافیکی ( توصیفی) نشان می‌دهد. این گزارش، به بانک‌ها، موسسات مالی و سایر سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا به شما وام، کارت اعتباری یا سایر خدمات مالی ارائه دهند یا خیر و همچنین نشان دهنده سابقه و رفتار مالی شما در شبکه مالی و پرداخت کشور است. با اقتصادینو همراه باشید.

چند نوع گزارش اعتبارسنجی داریم؟

در اینجا دو نوع از مرسوم ترین گزارش های اعتباری مورد بررسی قرار می گیرد.

گزارش اعتباری حقیقی

گزارش اعتباری افراد حقیقی، در مورد سابقه اعتباری یک فرد، گزارش دقیق  ارائه می‌دهند. این گزارش شامل اطلاعاتی مانند سابقه وام، کارت‌های اعتباری دریافت شده از بانک ها ، میزان وام های در جریان، پرداخت‌های معوقه و تاخیر در پرداخت اقساط وام ، تعداد درخواست‌های وام و غیره است.

گزارش اعتباری حقوقی/کسب کارها

گزارش اعتباری حقوقی شامل اطلاعاتی است که وضعیت حقوقی و قضایی شرکت یا کسب و کار را در رابطه با تعهدات مالی و مسائل اعتباری ارزیابی می‌کند. این نوع گزارش به بانک‌ها، مؤسسات مالی، وام‌دهندگان و شرکت‌های دیگر کمک می‌کند تا وضعیت حقوقی فرد یا شرکت را در زمان ارائه اعتبار یا وام بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: چرا رتبه اعتباری مهم است؟

گزارش اعتباری شامل چه موارد است؟

در گزارش های اعتباری، معمولاً اطلاعات به چهار بخش تقسیم می‌شوند. این چهار بخش عبارتند از:

اطلاعات شخصی 

در قسمت ابتدایی گزارش اعتباری اطلاعات شخصی شما از جمله نام، آدرس، تاریخ تولد، شماره بیمه تامین اجتماعی، نام همسر و شماره تلفن است. 

حساب‌های بانکی

قسمت اصلی گزارش اینجاست و این بخش حاوی اطلاعات دقیقی در مورد تمام حساب‌های اعتباری شما شامل کارت‌های اعتباری و وام‌های دریافت شده مانند وام خودرو، وام‌های شخصی و وام مسکن است.حساب‌های بانکی شما به‌ عنوان حساب‌های «باز»، «بسته» یا «منفی» گروه بندی می‌شوند و اگر اقساط تاخیر خورده دارید در این قسمت نمایش داده می شود. 

سوابق عمومی 

بخش سوم که سوابق عمومی نام دارد، گزارش تراکنش های مالی مانند ورشکستگی، احکام قضایی، و حق حبس مالیاتی اموال را در این بخش میتوانید ببینید. 

استعلامات اعتباری 

در قسمت انتهایی گزارش اعتباری، نام تمام نهادهایی که اخیراً به دلیل درخواست وام شخصی یا درخواست پیش تأیید کارت اعتباری گزارش اعتباری شما را درخواست کرده اند، نمایش داده می شود. درخواست گزارش اعتباری توسط بانک ها یا موسسات مالی باعث تاثیر منفی بر نمره اعتباری می شود چون رابطه مستقیم با رتبه اعتباری دارد در این گزارش استعلامات اعتباری نمایش داده می شود.

اعتراض به گزارش اعتباری چگونه است؟

در صورتی که به رتبه اعتباری نمایش داده شده در گزارش اعتباری اعتراض دارید می توانید با مراجعه به بانک و یا مجموعه ای که متولی ارسال اطلاعات اشتباه است مراجعه کنید تا با بررسی علل این مشکل در صدد رفع اثر در گزارش اعتباری باشند. ذکر این نکته لازم است که شرکت های اعتبارسنجی تنها مرجع نمایش و رتبه بندی اعتبار هستند و متولی اطلاعات مالی و بانکی، تنها بانک مرکزی است.

روز به روز علاقه من به مباحث روز اقتصادی بیشتر میشه و عاشق روش های مختلف سرمایه گذاری دربازار ایران و ارزهای دیجیتال هستم. از نوشتن درباره موضوعاتی که علاقه مند هستم لذت میبرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *