مجله آنلاین سرمایه‌گذاری و اقتصاد5 آذر 1404

سقوط اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا به پایین‌ترین سطح ۷ ماهه رسید

به گزارش اقتصادینو به نقل از ايمنا

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سی‌ان‌ان‌، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی «کنفرانس برد» نشان می‌دهد که اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی نسبت به وضعیت فعلی اقتصاد و چشم‌انداز آینده به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است. این افت در حالی رخ می‌دهد که نگرانی‌ها درباره امکان یافتن شغل در ماه‌های پیش رو افزایش پیدا کرده است، بر اساس این گزارش که سه‌شنبه منتشر شد، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در نوامبر به عدد ۸۸.۷ رسید؛ رقمی که با افت ۶.۸ واحدی نسبت به ماه قبل، پایین‌ترین سطح از آوریل محسوب می‌شود. این در حالی است که اقتصاددانان مورد نظرسنجی داوجونز رقم ۹۳.۲ را پیش‌بینی کرده بودند.

شاخص انتظارات آینده نیز با سقوطی ۸.۶ واحدی به ۶۳.۲ رسید و شاخص وضعیت فعلی با کاهش ۴.۳ واحدی در سطح ۱۲۶.۹ قرار گرفت.

دانا پیترسون، اقتصاددان ارشد کنفرانس برد، در توضیح این کاهش گفت «مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط کسب‌وکار در شش ماه آینده بدبین‌تر شده‌اند. انتظارات برای بازار کار در میانه سال ۲۰۲۶ همچنان منفی است و انتظار افزایش درآمد خانوارها پس از شش ماه رشد قوی، به‌طور چشمگیری پیدا کرده است.»

در بخش مربوط به بازار کار نیز نشانه‌های ضعف دیده می‌شود. سهم افرادی که معتقدند «شغل فراوان است» از ۲۸.۶ درصد در اکتبر به تنها ۶ درصد پیدا کرده؛ وضعیتی که با فضای «نه استخدام، نه اخراج» توصیف‌شده در دیگر داده‌ها همخوانی دارد. در مقابل، میزان کسانی که شغل را «به‌سختی قابل‌دسترس» می‌دانند با اندکی کاهش به ۱۷.۹ درصد رسیده است.

این نتایج همزمان با گزارشی از شرکت پردازش حقوق و دستمزد ADP منتشر می‌شود که نشان می‌دهد شرکت‌های خصوصی در چهار هفته گذشته به‌طور میانگین ۱۳٬۵۰۰ شغل حذف کرده‌اند، همچنین شاخص‌های دیگر نیز از تضعیف احساسات مصرف‌کنندگان حکایت دارد؛ به‌طوری که شاخص احساسات دانشگاه میشیگان در نوامبر ۴.۹ درصد افت کرده و نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

ضعف در داده‌های احساسی و اقتصادی در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از مقامات فدرال رزرو به‌تازگی اعلام کرده‌اند کاهش بیشتر نرخ بهره توجیه‌پذیر است. معامله‌گران نیز احتمال بالایی برای کاهش یک‌چهارم درصدی نرخ بهره در نشست دسامبر قائل‌اند.

پیترسون می‌گوید ضعف اعتماد مصرف‌کننده در میان گروه‌های مختلف درآمدی و سیاسی دیده شده است. وی افزود «در پاسخ‌های آزاد، مصرف‌کنندگان بیش از همه به قیمت‌ها و تورم، تعرفه‌ها و تجارت، و مسائل سیاسی اشاره کرده‌اند و اشاره‌ها به تعطیلی دولت فدرال نیز افزایش یافته است.»

در نظرسنجی همچنین انتظارات تورمی برای یک سال آینده به ۴.۸ درصد افزایش یافته؛ رقمی بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو و بالاتر از پیش‌بینی ۴.۵ درصدی نظرسنجی دانشگاه میشیگان. در مقابل، پاسخ‌دهندگان انتظار مثبتی نسبت به عملکرد بورس در سال آینده ابراز کرده‌اند؛ گفتنی است انتشار داده‌های اقتصادی اخیر به‌دلیل تعطیلی دولت با تأخیر و نقصان همراه بوده است؛ چراکه در مدت‌زمان تعطیلی، جمع‌آوری و انتشار داده‌ها از سوی نهادهای دولتی متوقف شده بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *