متاورس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

متاورس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بر جذابیت دنیای ارز های دیجیتال روز به روز دارد افزوده می شود. به لطف متا، تکنولوژی متاورس وارد فاز جدید شد تا برای همه شناخته تر شود.کار به جایی رسید که متا ، متاورس را آینده اینترنت نامگذاری کرد تا هر کسی  با این تکنولوژي آشنا نباشد تا حدی از قافله دنیای آینده عقب باشد.ارائه بازی های با تکنولوژی های بر پایه متاورس در مرحله اول علاقه مندان زیادی به این حوزه را دور خود جمع کرد و در نهایت روش های سرمایه گذاری در متاورس علاقه مندان به ارز های دیجیتال را وارد دنیای تازه ای کرد. هدف اصلی متاورس کنار هم قرار دادن دنیای فیزیکی و دنیای مجازی است تا جذابیت فضای مجازی را دو چندان کند.

 در متاورس جنبه های مختلفی از جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در کنار هم جمع شده است تا به نوعی جهانی برتر ایجاد کند.

تاریخچه متاورس

کلمه متاورس آنچنان که گفته می شود کلمه ای جدیدی نیست و برای اولین بار در سال 1992 توسط نیل استیونسون (Neal Stephenson)، نویسنده امریکایی در رمان علمی-تخیلی  سقوط برف (Snow Crash) به کار برده شد. در این رمان افراد بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی سه بعدی می گذرانند. همین ایده کافی بود تا ایده تلاش های برای توسعه سرویس های مجازی آغاز شود. در سال 2003 شرکت لیندن لب (Linden Lab) تکنولوژی معرفی کرد که در آن آواتار های مجازی میتوانستند با هم تعامل کنند و تا حدی شبیه آن چیزی است که امروز از متاورس سراغ داریم.بعد از نویسنده های دیگری مانند نویسنده کتاب بازیکن شماره یک آماده (Ready Player One) ، ارنست کلاین (Ernest Cline) به روایت زندگی انسانها در سال ۲۰۴۴ می‌پرداز و زندگی در آن دوره را آسان تر از حاضر حاضر می داند. در طی سال های 2010 تا 2020 غول های فناوری مایکروسافت ، گوگل و فیسبوک سرمایه گذاری های در این حوزه کردند تا دنیای متاورس به دنیای واقعی نزدیک تر شود.

نقاط عطف کلیدی در تاریخچه متاورس:

  • 1992: نیل استفنسون رمان “سقوط برف” را منتشر می‌کند، که در آن اصطلاح “متاورس” را ابداع می‌کند.
  • 1998: Second Life راه اندازی می‌شود، که یکی از اولین پلتفرم‌های دنیای مجازی محبوب است.
  • 2003: بازی World of Warcraft راه اندازی می‌شود، که به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین چند نفره در تمام دوران تبدیل می‌شود.
  • 2010: Oculus Rift راه اندازی می‌شود، که اولین هدست VR مصرف‌کننده است که موفقیت تجاری قابل توجهی به دست می‌آورد.
  • 2016: Pokémon Go راه اندازی می‌شود، که یک بازی موبایل مبتنی بر AR است که به یک پدیده جهانی تبدیل می‌شود.
  • 2021: فیس‌بوک نام خود را به Meta تغییر می‌دهد و اعلام می‌کند که بر روی ساخت متاورس تمرکز خواهد کرد.
  • 2022: مایکروسافت Activision Blizzard را به قیمت 68.7 میلیارد دلار خریداری می‌کند، که حرکتی تلقی می‌شود که نشان‌دهنده تعهد این شرکت به بازی و متاورس است.

آیا متاورس جای اینترنت را می گیرد؟

صحبت در مورد اینکه آیا متاورس جایگزین متاورس می شود جسارت و جرات بالایی میخواد. بیش از چند میلیارد صفحه وب در اینترنت وجود دارد که انتقال دادن این صفحات به دنیای متاورس عملا شدنی نیست و هزینه توسعه و پیاده سازی بالایی دارد. از طرفی دیگر متاورس یک  فضای مجازی سه بعدی است که بر تعاملات اجتماعی، بازی تمرکز دارد در حال که اینترنت بستری برای دستیابی به اطلاعات و وب سایت هاست. تکنولوژی متاورس ممکن است به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شود اما جایگیرین اینترنت نخواهد شد یا برای صحبت دراین زمینه نیاز به توسعه های زیر ساختی دنیای متاورس داریم.

متاورس و دنیای واقعیت مجازی  VR

ارتباطی که بین متاورس و VR دو به ایجاد تجربیات دیجیتالی برای کاربران متمرکز هستند، اما متاورس بیشتر به ترکیب دنیای واقعی با دنیای مجازی و VR به تنهایی به ایجاد دنیای مجازی متمرکز است. متاورس یک فضای عظیم و در حال گسترش است که می‌تواند شامل دنیای مجازی، پلتفرم‌ها و تجربیات بی‌شماری باشد و از طرفی واقعیت مجازی VR یک فناوری است که برای ایجاد تجربیات مجازی در مقیاس کوچکتر استفاده می‌شود.متاوری بر تعاملات اجتماعی تمرکز دارد ولی VR بر بازی و سرگرمی ، آموزش و شنبه سازی متمرکز است.
دسترسی به متاورس از طریق بخش اعظمی از دستگاها امکان پذیر است ولی برای استفاده از فناوری VR نیاز به هدست های VR دارید. در نهایت می توان اینطور گفت VR می‌تواند به عنوان یک رابط کاربری قدرتمند برای دسترسی به متاورس و تعامل با آن استفاده شود.

کاربرد های جذاب متاورس

روز به روز کاربرد های متاورس در حال افزایش است و کمپانی های بزرگ دنیا در حال کشف فرصت های تجاری و توسعه این تکنولوژی هستند.

کاربرد متاورس در کسب و کار و تجارت

برگزاری جلسات آنلاین و کنفرانس ها یکی از اصلی ترین کاربرد های متاورس در حوزه کسب و کار است. با همه گیری کرونا تقریبا اکثر جلسات به صورت آنلاین برگزار می شد و نیاز به فناوری بود تا جلسات را به بهترین شکل بتوان مجازی کرد.در این سیستم ها هر شخص ما آواتار مجازی خود در محیطی سه بعدی در جلسه حاضر می شود.

کاربرد متاورس در بازی و سرگرمی

از بازی در محیط های چند بعدی متاورس تا برگزاری کنسرت همگی اتفاقاتی است که در چند سال گذشته بر بستر متاورس در حال انجام است. با انجام بازی در محیط متاورس ، جوایزی که عموما ارزهای دیجیتال هستند دریافت خواهید کرد و به نوعی کسب و درآمد از این محیط به حساب می آید. بازی هایی مانند: Sandbox – Decentraland از بازی های مشهور حوزه متاورس هستند. یکی از پرمخاطب ترین کنسرت هایی که در بستر متاورس برگزار شد متلق به Travis Scott بود که در April 2020 برگزار شد و 45 میلیون مخاطب داشت.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *