فروش سهام عدالت فوت شدگان | مدارک لازم دریافت سهام عدالت فوت شدگان

راهنمای فروش سهام عدالت فوت شدگان

سهام عدالت می‌تواند به عنوان نوعی دارایی برای افراد پس از فوت به بازماندگان منتقل شود. البته این دارایی به صورت سهام بوده و نیاز است تا وراث ابتدا آن را آزادسازی کرده و سپس فرایند انتقال را انجام دهند.

مراحل فروش سهام عدالت فوت شدگان+ تشکیل پرونده و مدارک لازم

شرایط فروش سهام عدالت فوت شدگان

یکی از وراث که دارای کد بورسی است و امکان مراجعه به سامانه سجام را دارد می بایست با مراجعه به این درگاه به . . قسمت امور سهام عدالت متوفی مراجعه نماید و فرم مربوط را پر نمایید.
پس از تکمیل مراحل زیر 4 بانک منتخب ، «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و 24 کارگزاری منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» فرایند فروش سهام عدالت را به رایگان انجام می دهند.

تا 10 اسفند مهلت شروع تقسیم ارث سهام عدالت متوفیان

ورثه متوفیان که حداکثر تا 10 اسفند فرایند تقسیم ارث سهام عدالت آنها تمام شده باشد، سود سهام عدالت برایشان واریز خواهد شد.

مراحل فروش و استعلام سهام عدالت فوت شدگان در سایت

پس از ثبت اطلاعات در سجام، باید نسبت به انتقال سهام به وراث اقدام کرد. در این مرحله نوبت به مراجعه به سایت سمات یا همان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار می‌رسد. با ورود به سامانه csdiran.ir و مراجعه به قسمت میز خدمات، باید صفحه مربوط به انحصار ورثه را تکمیل کنید. پس از ثبت این اطلاعات، شرکت مورد نظر بررسی‌های لازم برای انتقال را آغاز می‌کند.

1- مراجعه یکی از فرزندان یا وارث به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddn.csdiran.ir و وارد کردن اطلاعات خود( باید در سجام ثبت نام کرده باشید)

2- بعد از وارد کردن اطلاعات ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان می بایست وارد قسمت امور سهام عدالت شوید.

3- بعد از ورود به قسمت امور سهام عدالت متوفی، باید اطلاعات وارد شده یعنی کد ملی متوفی و تاریخ تولید متوفی را وارد کنید.

4- بعد از ورود اطلاعات متوفی ، باید منتظر بررسی اطلاعات باشید.در صورت تایید تشکیل پرونده فروش سهام عدالت متوفی، باید به یکی از دفاتر کارگزاری بورس یا بانک‌های ملی، ملت، پارسیان و تجارت مراجعه نمایید.

5- بعد از تشکیل پرونده در دفاتر کارگزاری یا بانک های معرفی شده ، مشاهده وضعیت فروش سهام عدالت در قسمت استعلام وضعیت پرونده فراهم خواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان شامل موارد زیر است.

  • تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی
  • اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد).
  • در صورتیکه متوفی داراي وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروري می‌باشد.
  • اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی انحصار وراثت (در صورتی که مادر متوفی طبق گواهی انحصار وراثت، از ورثه باشد، همراه داشتن شناسنامه مادر و پدر متوفی الزامی است)

فروش سهام عدالت فوت شدگان چقدر هزینه دارد؟

برای اینکه بدانید فروش سهام عدالت متوفی چقدر برای شما آب می خورد باید بگوییم که طبق گفته سازمان بورس ، تمام خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق سامانه میراث (ddn.csdiran.ir) در چهاربانک «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و 24 کارگزاری منتخب به صورت رایگان انجام می شود و نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست.

ویدئو آموزش آزاد سازی سهام عدالت متوفیان


دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *