طلا یا سکه؟ سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا سکه؟

oخرید دلار یا سکه کدامیک به صرفه تر است؟ این سوالی است که هر شخصی که قصد سرمایه گذاری داشته باشید در مرحله اول از خودش می پرسد. در سالهای اخیر با توجه به رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی خیلی از افراد به دنبال حفظ سرمایه خود هستند. از این رو از دید عده ای بهترین سرمایه گذاری خرید دلار یا سکه است و این دوراهی انتخاب موضوعی است که در اقتصادینو به آن خواهیم پرداخت.

چگونه دلار بخریم؟

برای خرید دلار در حال حاظر دو راه پیش روی شماست ، خرید به روش سهمیه دولتی و خرید از بازار آزاد. این دو روش سرمایه گذاری در دلار چه تفاوت هایی باز هم دارد؟

در روش خرید دلار به روش سهمیه ای در سال 1402 به هر فرد دارای کد ملی تعداد 2000 دلار با نرخ مصوب دولتی داده می شود. در این روش قیمت تمام شده دلار پایین از قیمت بازار است و از این اختلاف قیمت ، مقدار سود حاصل از فروش دلار نسیب شما می شود.

در روش بعدی که سرمایه گذاری در دلار به روش خرید از بازار آزاد است، فرد با مراجعه به بازار فیزیکی اقدام به تهیه دلار به قیمت روز می کند . برای کم شدن ریسک خرید و یا خرید دلار تقلبی می توانید از صرافی های مجاز اقدام به خرید دلار نمایید.

چه زمانی دلار بخریم بهتر است؟

اگر به قصد سرمایه گذاری و دید بلند مدت دلار خرید می کنید نگران قیمت آن نباشید. اما مطمئن باشید که در زمان درستی اقدام به تهیه دلار می کنید. چند روش برای اطلاع از قیمت دلار و آینده آن پیش بینی می شود:

  • پیگیر اخبار سیاسی و اقتصادی باشید
  • از نمودار های تحلیل تکنکیال استفاده کنید
  • از تحلیلگران خبره کمک بگیرید

چطور با خرید سکه سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در سکه هم همانند دلار دارای حساسیت های مخصوص به خود است اما همیشه طلا ریسک کمتری را به سرمایه گذار وارد می کند. در ریزش های بازار اقتصادی معمولا طلا نقدشوندگی بالا تری دارد و کمتر دچار نوسانات سنگین می شود.

برای خرید سکه به یاد داشته باشید که حتما از طلا فروشی های معتبر اقدام به خرید سکه کنید. سکه طلای خریداری شده باید دارای وکیوم معتبر همراه با نام و اطلاعات تماس طلا فروشی باشد.

سکه هایی که فاقد وکیوم باشند قیمت خرید و فروش کمتری دارند.

چه زمانی سکه بخریم؟

همانند دلار ، سرمایه گذاری در سکه نیز از قائده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مستثنا نیست. نکته مهم در خرید سکه این است که زمانی اقدام به خرید سکه کنید که تقاضای کمی برای خرید سکه وجود دارد. ایام مناسبتی مانند اعیاد به علت تقاضای بالای خرید طلا ، معمولا شاهد افزایش نرخ هستیم. پس این ایام زمان های مناسبی برای سرمایه گذاری در طلا و سکه نیست.

روش های سرمایه گذاری در سکه

برای سرمایه گذاری و خرید سکه باید زمان مناسب خرید را شناسایی کنید و سپس اقدام به خرید سکه نمایید. خرید سکه از بورس کالا ، خرید از بانک ملی ، خرید سکه از بازار آزاد روش هایی هستند که می توان از طریق آنها اقدام به سرمایه گذاری در سکه کرد.

خرید سکه از بورس کالا

یکی از روش های سرمایه گذاری در سکه ، خرید سکه از بورس کالا است. قیمت سکه هر روز در روز مشخص می شود و معامله گران بر اساس نیاز خود اقدام به خرید یا فروش حواله سکه می کنند. از بهترین مزایایی این روش خرید و فروش آنی سکه از طریق سامانه معاملات است. مزیت دیگر این روش امنیت بالای این روش چون سکه فیزیکی امکان سرقت یا گم شدن دارد اما در این روش همه معاملات در سامانه آنلاین انجام می شود.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *