صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در اقتصاد تورمی ایران سرمایه گذاری حرف اول را می زند. اما این سرمایه گذاری باید در زمانی درست و در مکانی درست انجام شود. جایی که قرار است پذیرای سرمایه افراد باشد در مرحله اول باید قابل اعتماد و با ریسک پایین باشد تا افراد به راحتی بتوانند سرمایه های خود را به دست سرمایه گذار بدهند و ماهانه یا سالانه با خیال راحت سود خود را بردارند.

یکی از با اطمینان ترین مکان ها در ایران برای سرمایه گذاری ، صندوق های سرمایه گذاری است که علاوه بر قابل اعتماد بودن نقدشوندگی بالایی دارد. صندوق های سرمایه گذاری توسط بانکها یا موسسات مالی مانند کارگزاری ها تاسیس می شوند و عموما ضامن های نقدشوندگی صندوق ها یا بانک ها هستند و یا مجموعه های سرمایه گذاری  بزرگ که سرمایه های کلان در اختیار دارند و با سرمایه هایی که از افراد جذب می کنند در حوزه سهام یا دارایی هایی فیزیکی و سایر حوزه های مالی ، سرمایه گذاری می کنند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری در ایران

صندوق های سرمایه گذاری در ایران بر اساس تقسیم دارایی و کارکرد به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • صندوق سرمایه گذاری سهامی (ETF)
  • صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت
  • صندوق سرمایه گذاری مختلط
  • صندوق سرمایه گذاری جسورانه
  • صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری
  • صندوق سرمایه گذاری املاک 
  • صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان
  • صندوق سرمایه گذاری کالایی
  • صندوق سرمایه گذاری پروژه ای

نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

اصولا تمامی صندوق های سرمایه گذاری که در ایران فعالیت می کنند و مجوز فعالیت می گیرند ، جزء بهترین صندوق های در حوزه های خود هستند اما برخی صندوق ها ویژگی هایی دارند که سرمایه گذاران را ترغیب میکنند که سرمایه خود را به آنها بسپارند.

دلایلی مانند : ضامن نقد شوندگی ، پشتوانه صندوق سرمایه گذاری ، ارکان صندوق ، و بازدهی ماهانه و سالانه از دلایلی است که سرمایه گذاران می توانند پس از تحلیل و مشاهده آمار صندوق بهترین صندوق را انتخاب کنند.

به طور کلی فاکتور های انتخاب بهترین صندوق را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ضامن نقد شوندگی دارد یا ندارد؟ آیا ضامن نقد شوندگی بانک است یا شرکت سرمایه گذاری
  • میزان بازدهی ماهانه و سالانه صندوق مثبت بوده است یا روند ثابتی داشته است ( در صندوق های سهامی این مورد وابسته به اوضاع بورس و بازار سهام می باشد)
  • ارکان اصلی صندوق سرمایه گذاری قابل اعتماد هستند و صندوق از افراد متخصص حوزه سرمایه گذاری تشکیل شده است؟

با داشتن مواد بالا می توان انتخاب خوب و منطقی برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری داشته باشید.

چطور از بازدهی صندوق های مطلع شویم؟

همانطور که گفته شد قبل خرید واحد هر صندوق سرمایه گذاری ، می بایست از میزان بازدهی صندوق مطلع شد . بازدهی صندوق بر اساس درصد رشد و کاهش ارزش هر واحد توسط صندوق اعلام می شود و به صورت روزانه و ماهانه و سالانه توسط سازمان شرکت فناوری بورس اعلام می شود. همچنین در سایت صندوق می تواند جدیدترین اطلاعیه های کدال یا میزان بازدهی هر صندوق را مشاهده کرد.

چطور واحد صندوق های سرمایه گذاری را بخریم؟

برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ، شما باید هر تعداد که می خواهید واحد صدور صندوق را خریداری نمایید. قیمت صدور صندوق ، قیمت یک واحد صندوق است . اگر صندوق سهامی (ETF) باشد ، خرید از طریق کارگزاری های بورسی انجام می شود و قیمت صدور توسط سازمان بورس در تابلو اعلام و خرید و فروش انجام می شود. صندوق های سرمایه گذاری بانک ها عموما در شعب بانک ها خرید و فروش می شوند و برای خرید هر واحد صندوق درآمد ثابت که ضامن نقد شوندگی آنها بانک است باید به شعب بانک مراجعه کرد. در سایر صندوق ها سرمایه گذاری مانند صندوق های مختلط ، سرمایه گذاری در سایت خود صندوق ها انجام می شود.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *