تفاوت سفته الکترونیک و سفته کاغذی در چیست؟

مقدمه تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی

در دنیای تجارت، کسب و کارهایی وجود دارند که علاوه بر پول و چک، از سفته نیز استفاده می‌کنند. در واقع سفته‌ها، اوراق کاغذی ارزش‌داری هستند که میان افراد رد و بدل می‌شوند. علاوه بر سفته‌های کاغذی، استفاده از سفته‌های الکترونیکی در دنیای مجازی نیز مرسوم شده است. ما در این مقاله به بررسی تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی پرداخته‌ایم و ویژگی‌های هر یک را می‌کنیم.

سفته چیست؟

سفته یک نوع تعهد نامه تجاری است که در معاملات، میان بدهکار و طلبکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از سفته شما تعیین می‌کنید که در چه زمانی، چه مبلغی را باید به طلبکار دهید. میزان مبلغی که بر روی آن درج می‌شود، ارزش آن را تعیین می‌کند که می‌تواند متغیر باشد، برای مثال هر سفته می‌تواند دارای ارزش صد میلیون، دویست میلیون یا حتی هفتصد میلیون باشد. سفته‌ها قوانین و نکات مربوط به خود را دارند که در استفاده از آن باید مورد توجه قرار بگیرند.

سفته کاغذی چیست؟

به اوراق حقوقی گفته می‌شود که دارای ارزش‌های مالی خاص است. اطلاعاتی از جمله شماره سریال، ردیف مخصوص به خود، مبلغ و سایر مشخصات فرد بر روی کاغذ چاپ می‌شود و توسط بانک‌ها یا کیوسک‌های روزنامه‌فروشی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. با توجه به مبلغ و امضای موجود در آن، فرد دارنده‌ی سفته می‌تواند مبلغ مورد نظر را وصول نماید.

استفاده از سفته‌های کاغذی قبلا متداول بود، اما مدت کوتاهی است که بانک مرکزی، سفته الکترونیک را معرفی کرده است تا برای استفاده از آن، نیاز به کاغذ بازی و مراجعه‌ حضوری نباشد. در ادامه می‌توانید با سفته الکترونیکی و مزیت‌های آن نسبت به سفته کاغذی آشنا شوید.

معرفی سفته الکترونیکی یا آنلاین

از اصلی‌ترین کاربردهای سفته، ضمانت پرداخت پول یا حسن انجام کار است. با استفاده از این ضمانت می‌توان وام گرفت یا خرید کرد. در وام گرفتن، سفته تعهد بازپرداخت بوده و در برخی از بانک‌ها یا قرض‌الحسنه‌ها، تنها با سفته و بدون نیاز به ضامن می‌توان وام دریافت کرد.

یکی از نوآوری‌هایی که به تازگی وارد دنیای آنلاین شده است، سفته الکترونیکی است. در تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی می‌توان گفت این سفته معتبرتر از نوع کاغذی است که باید مشخصات صادرکننده، دریافت‌کننده، مبلغ ضمانت و امضای الکترونیکی بر روی آن درج شود. امضای الکترونیکی در سیستم برخی از بانک‌ها تعریف شده و حتی در اپلیکیشن مربوط به بانک نیز تعبیه شده است.

تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی چیست؟

این تکنولوژی جالب بانک، دارای مزیت‌های متعددی نسبت به نوع کاغذی است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

امنیت بالا در سفته الکترونیکی

راحتی تهیه سفته الکترونیکی و امنیت آن، بیشتر از سفته‌های کاغذی است. بدون حضور فرد به بانک می‌توان این سفته را تهیه کرد. همچنین مشخصات افراد در یک بستر قانونی ثبت می‌شود که احتمال جعل یا سوءاستفاده وجود ندارد.

از طرف دیگر ارایه سفته‌های کاغذی برای افراد دارای استرس بالایی است، مثلا احتمال گم شدن، دزدیده شدن و جعل آن وجود دارد؛ در صورتی که در سفته‌های اینترنتی این مشکلات وجود نخواهد داشت.

بررسی سابقه پرداختی صادرکننده سفته

در کنار سفته‌های الکترونیکی، سامانه‌های اعتبارسنجی نیز روی کار آمدند تا به بررسی سوابق صادرکننده بپردازند. هر متقاضی می‌تواند با وارد کردن اطلاعات خود، گزارشی از اعتبار خود را در مدت زمان کوتاهی دریافت کند. در نتیجه اعتبار سفته شما بالا می‌رود و راهنمای خوبی برای دریافت‌کننده سفته است.

حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در وقت

مشکلی که تولید سفته‌های کاغذی دارد، قطع حجم زیادی از درختان است. اما در سفته‌های الکترونیکی، کاغذها به فایل‌های کامپیوتری تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر برای تهیه‌ی سفته، صرفه‌جویی بسیاری در زمان می‌شود، چون نیاز مراجعه به بانک و اتلاف وقت در ترافیک نیست. پس موارد دیگر از تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی، کاهش کاغذبازی، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در وقت است.

کلام پایانی تفاوت سفته الکترونیک و کاغذی

همان‌طور که توضیح دادیم، سفته‌ها به عنوان مهم‌ترین اوراقی هستند که به منظور ضمانت میان افراد رد و بدل می‌شوند. اگر اطلاعات شما در مورد سفته و نحوه‌ی استفاده از آن کامل باشد، استفاده از آن نیز راحت است در غیر این صورت ممکن است مشکلات حقوقی زیادی برای شما ایجاد کند. لطفا نظرات خود را درباره دیگر مزیت‌های استفاده از سفته الکترونیکی، با ما در میان بگذارید.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *