5 نکته مهم که مستاجران باید بدانند

با آغاز تابستان و تعطیلی مدارس، معمولاً مستأجرانی که قصد جابه‌جایی دارند، برای یافتن منزل موردنظرشان اقدام می‌کنند. این پروسه ممکن است یک الی دو ماه زمان ببرد. ما در این مطلب بخشی از نکات مهم برای مستأجران را در این خصوص بیان می‌کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتها با ما همراه باشید. 

مرور برخی نکات مهم برای مستأجران

هنگامی که شما برای بازدید از منازل مختلف سر می‌زنید، باید برخی از ویژگی‌های خانه، محله و همسایه‌ها را زیر نظر بگیرید تا خانه‌ای مناسب با نیازهایتان پیدا کنید. در این جا به این نکات مهم می‌پردازیم:

  • بررسی وسایل خانه و محیط اطراف آن

هنگام بازدید، کلیه لوازم و بخش‌های گوناگون منزل مانند شیرآلات، حمام دستشویی را چک کنید تا مشکلی نداشته باشند. همچنین لوکیشن خانه و دسترسی آن به مترو، سوپرمارکت و نانوایی را نیز در نظر بگیرید. در خصوص رفتار همسایه‌ها و مهمانی‌های شبانه نیز اطلاعات لازم را به دست آورید. 

  • برخورداری از پارکینگ مناسب

مستأجرانی که ماشین شخصی دارند، باید حتماً به وجود پارکینگ یا عدم وجود آن دقت نمایند. چنانچه منزل پارکینگ نداشته باشد، می‌توانید در مورد امنیت آن منطقه یا پارکینگ‌های اطراف تحقیق کنید. 

  • پرداخت خسارت صاحب‌خانه

چنانچه ثابت شود، زمانی که خانه در اجاره شما است، آسیبی به آن وارد کرده‌اید؛ مانند خراش دیوار یا درب توسط کودک، باید مبلغ خسارتی که به خانه وارد شده است را متقبل شوید. 

  • افزایش مبلغ پرداخت کمیسیون 

در برخی موارد می‌بینیم که آگهی‌های مربوط به رهن یا اجاره‌خانه از قیمت بازار پایین‌تر است. این موضوع ممکن است ناشی از انصاف صاحب‌خانه باشد. با وجود این، برخی از مشاورین املاک برای نوشتن قرارداد چنین منازلی، کمیسیون بالاتری می‌گیرند. چنین خانه‌هایی را فایل‌های اجاره اکازیون می‌نامند. 

  • تکنیک‌های بازارگرمی مشاوران املاک 

شگردهای بازاریابی که مشاوران املاک بکار می‌برند، حاوی برخی نکات مهم برای مستأجران است که حتما باید آن را بدانند. گاهی اوقات مشاوران 24 ساعت پس از معرفی منزل، تماس می‌گیرند که این خانه مشتری‌های دیگری هم دارد. پس از مراجعه مجدد، می‌گویند که باید اجاره بیشتری بپردازید، بدین ترتیب در ازای افزایش نرخ اجاره، کمیسیون بالاتری از مالکان می‌گیرند. 

  • تعمیر برخی از لوازم منزل

مسئولیت خرابی یا آسیب‌دیدن وسایل، هنگامی که در منزل مسکونی زندگی می‌کنید، با شما است. صاحب‌خانه در این مورد وظیفه‌ای ندارد. این خرابی‌ها شامل آسیب‌دیدن وسایل سرمایشی یا گرمایشی، سوختن لامپ‌ها یا آسیب رسیدن به شیرآلات می‌شود. 

  • تکلیف اجاره پس فوت مستأجر یا موجر

چنانچه بعد از ثبت قرارداد اجاره، مالک یا مستأجر فوت شوند، هزینه پرداخت و دریافت اجاره به وراث تعلق می‌گیرد. همچنین قرارداد تا پایان زمان قانونی آن پابرجاست. چنانچه این موضوع در قرارداد ذکر شده باشد، امکان حق فسخ قرارداد وجود دارد. 

  • اجازه‌گرفتن برای انجام تغییرات در ساختمان

مستأجر به هیچ عنوان نمی‌تواند بابت ایجاد تغییرات در ساختمان هزینه‌ای از مالک مطالبه کند. تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که مستأجر پیش از آن از مالک ساختمان اجازه بگیرد. چنانچه مستأجر اجازه‌ای نگیرد و تغییراتی در ساختمان ایجاد نماید، خودش باید همه هزینه‌های احتمالی را متقبل شود. 

  • تعیین مدت‌زمان اجاره

حتماً هنگام ثبت قرارداد اجاره، مدت‌زمان اجاره ملک را تعیین نمایید. عدم تعیین مدت، اجاره‌نامه را باطل می‌کند و ممکن است شما به‌ناحق برای پرداخت برخی خسارات محکوم شوید. 

  • حق فسخ در صورت خرابی ملک

بر اساس ماده 478، هر گاه مشخص شود، ملک اجاره‌ای از قبل معیوب بوده است، مستاجر حق دارد اجاره نامه را فسخ نماید. همچنین می‌تواند اجاره ساختمان را همان طوری که بوده است، تمام و کمال قبول نماید. یکی از نکات مهم برای مستأجران که باید آن را بدانند این است که چنانچه صاحب خانه عیوب را رفع نماید و خسارتی به شما وارد نشود، نمی‌توانید قرارداد را فسخ کنید. 

  • عدم پرداخت هزینه اجاره‌خانه

مطابق قانون 483 حقوق مدنی، چنانچه حادثه‌ای مانند زلزله سبب آسیب و خرابی منزل شود، از زمان وقع حادثه، پرداخت اجاره خانه منحل می‌گردد. در این شرایط، مستاجر می‌تواند مبلغ رهن را نیز استرداد کند و ملک دیگری را اجاره نماید. 

  • عدم اجازه مالک برای اجرای تغییرات

طی مدت‌زمان اجاره منزل، موجر نمی‌تواند با بهانه‌های مختلفی همچون ارزانی مصالح، در ملک اجاره‌ای تغییری انجام دهد. در صورتی این امکان وجود دارد که تعمیر خانه ضروری باشد و عدم انجام آن به مستأجر خسارت یا آسیبی بزند. در شرایط دیگر، این موضوع مزاحمت تلقی شده و حق ایجاد تغییر سلب می‌گردد. 

نتیجه‌گیری 

اگر نکاتی که درباره اجاره ملک مسکونی ذکر کردیم را بدانید، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر به مقصود خود که یافتن یک واحد مناسب است، خواهید رسید. به همین دلیل باید اهمیت زیادی برای این نکات قائل شوید. اگر درباره این مقاله سؤالی دارید، می‌توانید آن‌ها را با ما در میان بگذارید. 

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *