در نوشتن قولنامه به چه نکاتی دقت کنیم؟؟

در نوشتن قولنامه به چه نکاتی دقت کنیم؟؟

قولنامه یکی از مسائل حقوقی در زمینه خرید و فروش املاک محسوب می‌شود. معمولاً پیش از خرید یا فروش کامل قراردادی بین خریدار و فروشنده نوشته می‌شود که به آن قولنامه می‌گویند. در ادامه مطلب قصد داریم ضمن بیان شرایط نوشتن قولنامه، به نکات مهم آن بپردازیم.

در برخی موارد به دلیل عدم ایجاد شرایط مناسب، امکان خرید یا فروش ملک یا کالا وجود ندارد. این شرایط ممکن است به دلیل عدم توانایی خریدار در پرداخت پول به صورت یکجا و یا تحویل مال به خریدار توسط فروشنده باشد. در صورتی که هر دو طرف برای فروش یا خرید با یکدیگر توافق داشته باشند، می‌توانند آن را به صورت مکتوب در برگه‌ای به نام قولنامه ذکر کنند. معمولاً درون قولنامه شرایطی نوشته می‌شود که باید توسط هر دو طرف خریدار و فروشنده رعایت شود.

ویژگی‌های مهم قولنامه

نوشتن این مکتوبیات دارای شرایط و نکاتی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند ضامن اعتبار قولنامه باشد. با نوشتن این سند در واقع خریدار موظف به پرداخت پول در مدت زمان تعیین شده در قولنامه خواهد بود. از طرفی مالک یا فروشنده نیز حق ندارد ملک ذکر شده درون قولنامه را به شخص دیگری واگذار کند. البته قولنامه یک سند رسمی محسوب نمی‌شود و به دلیل اینکه توسط افراد عادی نوشته شده مانند اسناد رسمی از اعتبار برخوردار نخواهد بود.

نکات مهم قابل ذکر در زمان نوشتن قولنامه چیست؟

معمولاً در نوشتن این سند عادی قوانینی رعایت می‌شود که دانستن آن به عنوان فروشنده یا خریدار می‌تواند باعث اطمینان خاطر شما شود. شرط اصلی در نوشتن این سند محکم کاری است. وجود وجه التزام و بیان آن در قولنامه می‌تواند باعث شود طرفین قولنامه تعهدات موجود در آن را عملی کنند. زیرا در غیر این صورت فرد خاطی باید به دلیل عدم انجام تعهدات خود وجه التزام را به عنوان نوعی جریمه بپردازد. معمولاً وجه التزام به سه صورت در زمان نوشتن قولنامه بیان می‌شود.

  • در صورت عدم تعهد طرفین، وجه التزام از فرد خاطی دریافت شده و معامله نیز به هم می‌خورد.
  • در حالت دوم وجه التزام از فردی که به تعهدات خود عمل نکند، دریافت شده و وی باید این جریمه را پرداخت کند. اما معامله به هم نخورده و قول و قرار‌های عقب افتاده نیز باید عملی شوند.
  • در حالت سوم طرفین برای رفتن به دفترخانه روز معینی را مشخص می‌کنند. در صورتی که هر کدام از خریدار یا فروشنده طبق توافق در روز مشخص شده حاضر نشده باشد، باید برای هر میزان تأخیر جریمه‌ای پرداخت کند.

برخی توصیه‌های مهم در نوشتن قولنامه

  • تنظیم قولنامه در سه نسخه انجام شده و در زمان نوشتن آن به صورت دستی باید تا حد امکان از آوردن شروط غیر مناسب پرهیز شود.
  • در صورت تنظیم قولنامه در دفتر معاملات ملکی، باید مهر و امضای صاحب بنگاه به همراه دو نفر شاهد در قولنامه درج شود.
  • در زمان امضای قولنامه باید موارد آورده شده در آن با مشخصات مورد معامله بررسی و تطابق داده شود. به عنوان مثال در مورد املاک باید نسبت به رهن و یا وثیقه نبودن آن مطمئن شوید.
  • ممکن است فرد امضا‌کننده قولنامه وکیل یا نماینده مالک باشد. در این صورت باید نمایندگی وی از نظر قانونی بررسی شده و نسبت به حق امضای او در این مورد خاص نیز اطمینان حاصل شود.
  • اگر فروشنده مورد معامله را از طریق ارث به دست آورده باشد، باید گواهی انحصار وراثت و تسویه مالیاتی مربوط به آن را به شما نشان دهد.
  • در صورت تعدد مالکان، باید قولنامه توسط همگی آن‌ها امضا شود. اگر یک نفر وکالت فروش دریافت کرده باشد می‌تواند به جای بقیه قولنامه تنظیم شده را امضا کند.
  • نوشتن قولنامه به صورت صحیح می‌تواند به نوعی حامی حقوقی افراد بوده و در موارد مورد نیاز به آن برای مطالبه حقوق در دادگاه استناد کرد. بدین ترتیب می‌توان طبق مواد قولنامه تخلف فروشنده را اعلام و او را به تنظیم سند رسمی و جبران خسارت مجبور کرد.

دانشگاه اقتصاد خوندم و متخصص تحلیل روند های اقتصادی هستیم. سالهاست که در حوزه نوشتن مطالب اقتصادی فعال هستم و از نوشتن تحلیل و اخبار اقتصادی لذت می برم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *